crappy talk the right place to spreading my 'thought'...

daNnz's juKEbox


Monday, December 12, 2011

Jalan-jalan carik Kimchi..

Annyeonghaseyo, jal jinesseoyo? (hello, how are you?)...  hehehe ssh btol nak pronoun bhs ne, asl lak tiba2 ckp Korea???.. spt sblm sediakalanya personal blog ne mmg lama menyepi, bkn apa kadang2 xda idea nak ketuk keyboard post 'luahan' dlm ne hahaha lgpun klu nak update tiap2 hari letih lah ..cukup lah 24jam melalak sharing 'status' kat Facebook hehe... Actually, entry post kali ne, aku dah set lama pun nak post, sejak dlm flight lg kepala otak aku dah start 'membebel' .. sbb bagi aku ne adalah thousand of moments sukar utk aku lupakan sampai bila2 pun. teruja sngt lah katakan hahaha..

Melancong ke luar negara.. mybe bg certain org benda ne biasa je, drg dah byk kali kot naik turun terbang sana sini sebut je tempat yg drg x jejak kaki??? Hahaha.. but for me, semuanya benda yg asing dan baru, slama ne domestik jer tue pun x pegi semua lagi... sblm citer psl melancong luar negara ne, jom ikut aku 'flash back' dulu 8-9 tahun lepas hahaha..

Tahun 2002 time tue aku kat Kuching..student lg lah katakan, seingat aku masa tue b4 masuk kuliah sekitar kol 9-10 pagi aku tgh belek2 'paper' x ingatlah belek paper apa.. then aku tertarik baca 1 kolum hiburan ne, terpapar besar stgh halaman muka surat gmbar wajah ayu Choi Ji Woo, sapa plk ne hehe?? ...mybe nama ne org kurang familiar kot, tpi klu sebut Jung Yu-jin / Yu jin silap2 makcik jiran sblh rmh korng pun knl sapa dia ne hahaha... Choi Ji Woo aka Yu-jin aktress popular Korea heroin dlm drama 'Winter Sonata' yg di siarkan oleh TV3 sekitar 2002-2004 (correct me klu info x btl) klu x silap aku drama ne ulang siaran sbyk 2 or 3 kali sbb atas permintaan rmi penggemar drama kat negara ne time tue. Kebetulan plk blik cuti semester, aku smpi rmh jer fenomena drama Korea merebak pantas..aik!! siap ada VCD 'Winter Sonata' (kakak aku beli sbb dia ckp time kerja sll terlepas tgk) hahaha...

Di pendekkn crita, aku berjinak jinak lah ngn drama Korea ne smpi lah skrg ne pun layan lg haha (jgn ingat pompuan jer yg ske tgk tau!??) .. ne semua pengaruh kakak2 aku kat rumah tue lah, channel tv kat rmh tue pun mmg x tgk benda lain lah jwbnya ..tgk crita Koreaaaaaa jer, drama Korea apa yg 'malatop' yg aku x tgk tyn lah???.. Cehh konfiden jer hahaha. Well.. asl lak aku tiba2 membebel psl drama Korea ne??... ok back ke topic asl tadik.. hehe

'Winter Sonata' lah drama Korea pelopor kat Malaysia ne, yg sedikit sbyk 'mempromosi' org knl negara gergasi Asia tue selain menerusi jenama spt 'Samsung, Kia, Hyundai, LG'.. sbnrnya bkn stakat Malaysia jer, bertapa gah dan famousnyer drama ne, x keterlaluan klu aku ckp satu dunia 'worldwide' tgk drama ne mesti nak dtg jejak sendiri tgk tmpt2 yg menarik trdpt dlm 'scene' drama tersebut... buktinya package perlancongan Korea sndri ada menyediakan package 'Winter Sonata Tour' >>  http://www.seoulcitytour.net/English/engdrama01.html ... ok cukup2 psl Winter Sonata hehe..


Republic of South Korea (Korea Selatan).. secara rasminya 01 Disember 2011 (kol 2:30am), aku menjejakkn kaki ke bumi Korea, antara destinasi matlamat hidup dan impian aku lah katakan selepas Jepun (aik!!? tetiba Jepun)...hahaha sbnrnya Jepun dan Korea merupakan pilihan utama aku lah klu ada peluang melancong ke luar negara. Tarikh dan Masa tue lah sahnya aku... really really really 1st time ke luar negara (nsib baik byr ptptn huhu)..  bkn Brunei, Indonesia, Singapore, Filipina or Thailand yg btl2 dekat ngn Malaysia but...ke Korea Selatan lah cop imigresen yg ada pertama kat Malaysia Passport aku hahaha.

Minat, teruja dan kuatnya instinct mengenai apa saja tentang Korea yg slama ne tgk kat tv jer,  finally berkesempatan gak dtg sndri 'ambik feel' org ckp hahaha... aku still ingt lg kakak aku ckp time kat Incheon Airport aritu.. "ndak sia-sia tgk korea, sampai jugak korea" .. aku gelak jer dgr hahaha tpi btl lah apa yg dia ckp tue hehehe...

Pengalaman Hebat 

Seoul... tidak asing lagi di peta dunia, bandar utama Korea Selatan (nak details search wikipedia), sedikit sbyk info apa yg menarik kat bndr ne of coz lah metropolis yg padat ngn manusia hahaha..jauh lebih besar dri apa yg KL ada skrg ne, terdapat 27 jambatan utama 6-8 lorong ok hahaha Incheon Brigde (21km) merupakn jambatan terpanjang di Korea, bangunan trtnggi setinggi 73 tingkat Tower Palace Three, (Jackey 'tourist guide' kitaorg) ckp Korea ada kreabiliti buat bangunan tinggi2 mcm Twin Tower KL tue tpi AirForce US sll jer berlegar-legar di ruang udara Seoul, so bg drg cam x best lah buat bangunan tinggi2 ne...'dia ckp ok bkn aku yg ckp' btl atau tidak, skadar utk joking ke or what ever tue korg tyn dia lah hahaha..   

Tapi bagi aku..apa yg btl2 menarik perhatian sbnrnya ialah.... Gred A+, 5* klu ada level yg sesuai lah, tahap kebersihan kat metropolis ne mmg x boleh di nafikan lagi..sangat bersih, bkn nak comparekan ngn KL lah tpi ibarat langit ngn bumi, mybe adalah certain places yg kurang bersih yg aku x tgk x nmpk kot but im pretty sure sapa2 yg penah jejak Seoul.. confirm drg ckp benda yg sama gak. Public toilet??? ko nak baring dlm tue pun boleh, ada beberapa tandas awam kat Seoul siap ada sofa lg dlm tue hahaha..bkn kat mall jer tau sbnrnya, toilet tempat rehat awam pun sama..even crowded mcm mana pun org kat situ, still bersih gak, time kat sana ada gak program gi melawat fish market yg famous kat Korea, Noryangjin Fish Market..klu gi tempat2 mcmne mesti terbayangkn bau kurang menyenangkan, tmpt mesti kurang bersih gak lah kan..but skali lagi aku teruja nak org korea ne...pasar ikan drg udara segar jer, bersih malahan ikan2 kat situ suma dah siap 'siang' tnggl nak beli jer bwk balik masak hahaha...  and seperkara lg yg aku secara x sengaja perasan, Seoul ne mcm xda jejentas laluan zebra yg brlampu isyarat tue jer ada... hahahaha nampak sgt org kita kat sni x reti melintas jalan kot kene buatkn jejentas dulu.

Nak citer psl teknologi, lanskap sume ne, skip jer lah aku nak membebel..negara maju mcm Korea ne korg sndri pun dpt tahu mcmn kan hehehe... lagi benda yg menarik ermmm...yeaahh.. English!! berita baik untuk anda yg kurang fasih atau lngsung xtau ckp English.. kat Korea korng smpi jer kat Incheon Airport, terbentang luas signboard "FEEL FREE TO SPEAK YOUR OWN LANGUAGE" bknnya mksd aku kat Korea ne jer boleh ckp bhs lain but masalah komunikasi lah yg korg hadapi klu nak dtg sni hahaha. Majoriti masyarakat kat sna x pndai brbhs pengantaran dunia ne.. English!! bersiap sedia lah untuk jdik OKU semntara menggunakan 'bahasa isyarat pasar' dan yg paling penting 1 benda ne .. kalkulator!!!     

1st time smpi sna...ngn bangganya aku ckp english yg lg kelat dan pelat, at last.slamba badak jer blasah ckp korea ngn aku apa benda merepek pun aku xtau siuttt jer!! .. knp pentingnya kalkulator??. hahaha klu korg nak beli brg ke apa lah...aksi lagak OKU spt org bisu/pekak lah jdiknya.. smbil tekan2 tunjuk number kat kalkulator dan secara automatiknya korg paham mesej yg dismpaikan hahaha.... klu nak tawar-menawar harga, still bleh jln lagi sbb angka kan just lambai2 tgn geleng2 kepala jer...tpi klu nak tyn kaler ke saiz ke? mcmn???... yg ada tnda S,M,L,XL ok lgi, yg xda tue payah sngt nak ckp hahaha... kadang2 tue aku blasah jer ckp melayu slang sabahan plk tue...ON!! tpi drg bls ckp korea lah hahaha..yg letihnya bhs tmbahn tadik tue kena ada bru lah sma2 phm hehe..tpi jgn terkejut plk klu terjumpa merchant yg pandai ckp melayu/bhs indonesia mostly klu dekat area Namdaemun Market tue...sbb org Malaysia rmi dan sll sgt dah dtg sna hahaha... area Namdaemun-gil kedai souvenir yg famous kat Seoul.

Klu tgk kat drama ke movie korea ne.. comel2 hensem2 licin halus jer kulit cerah melepak, slim jer kan?? rahsia sbnrnya ialah..amalan cara makanan harian drg ne, hahaha nak membebel psl mknan lah plk.. 1st of all sry to say to muslims ..kat korea makanan halal ssh nak cari  and ssh nak jmpa pun...seafood ngn sayur jer kot yg mybe org muslim bleh makan.. chicken ngn beef..yes mmg ada tpi sembelih x sembelih tue x pasti lah. Berbalik ngn amalan makanan drg ne... org korea ne suka makan steamboat, sup-sup je, spnjang beberapa hari kat sna tue..layan steamboat ngn sup jer lah jwbnya hehehe.. breakfast,lunch smpi lah ke dinner pun menu yg sama gak hahaha..ada nasik tpi nasik pun nasik pulut jer ..drg x mkn byk nasik hahaha.. steamboat ngn sup2 tdik tue pun...tasteless tawar hahaha nak ada rasa? pndai2 korg lah nak bubuh salt ke black pepper... makanan minyak2 ne xde, klu ader pun yg jual2 snek goreng2 kat tepi street tue... air kosong suam xda ais.. plain water tue lah minuman utama yg disediakn.. yg nak Soju (arak Korea) tue another story lah haha...and Kimchi (jeruk sayur kubis berlada) makanan org korea, merupakan slh satu dripada 'identity' Korea. So kesimpulannya... amalan pemakanan drg ne sangat-sangat healthy, hehehe ssh nak jumpa org 'besar' kat Korea ne tau... hahaha

Korea Selatan spt korng sedia mklum, antara negara yg trmasuk dlm beriklim 4 musim (panas,sejuk,luruh,bunga).. time kat sna aritu dah nak masuk musim sejuk, beberapa tempat kat Korea Selatan sebelah utara salji dah start berlabuh pun.. tpi mcm area kat Seoul salji x turun lagi.. salji x salji sejuk semacam menusuk ke tulang gak jawabnya... bayangkan org Malaysia bercuaca panas tiba2 gi tempat sejuk pergghhh..suhu terendah time kat Seoul masa tue 2' darjah celsius dan paling tinggi pun 6' darjah celsius. Sblm ne aku gi Genting ngn Kundasang dah terasa sgt sejuk lah tue..tpi still paling rendah pun 16'darjah celsius... anggap jer lah skrg ne dah sejam stgh dlm bilik tgh pasang aircond set suhu 20'c, dan bilik yg beraircond ne di dlm peti sejuk suhu yg sama gak...so bg aku mcmtu lah kot sejuk kat Seoul time tue hahaha...tgh bercakap pun asap wap kluar dri mulut dah mcm asap rokok lah plk hahaha.. and jgn sesekali terpedaya ngn cahaya matahari kat sana x panas pun sbnrnya hahaha... time gi melawat  Noryangjin Fish Market tue aku pki sweater ngn muffler jer, x pki baju sejuk ngn glove sbb tgk cuaca cerah ada matahari hahaha menyesal x sudah jadinya.. trpksa kjap2 tumpang sekaki bertenggek menghadap heater penjual2 kat situ.... salah satu destinasi yg di kunjung ialah taman tema Everland lebih kurang 2 jam naik bas dri Seoul lah, mcm Genting Theme Park gak lah terletak di kawasan atas bukit, xda salji tpi sejukkknyeee ke sumsum tulang hahaha...


Saljiiiii...saljii salljiiiii yeahhh!! semestinya pengalaman 'merasa' salji (original salji haha) buat pertama kalinya dlm hidup aku... mmg moments x di lupakan smpai bila2 pun hahaha.. trip group kitaorg aritu mmg btl2 luck bgs lah 1st day salji turun kat Korea...Seoraksan National Park 4 jam perjalanan ngn bas dri bndr Seoul, satu lagi destinasi yg dikunjung sebuah taman negara yg menarik, yg bestnya mengenai taman ne 'Snow Mountain' bkn snow tue yg jdik gunung, tpi gunung2 kat situ putihhh jer x kisah lah apa skali musim. Peluang yg ada x lepaskan bgitu saje...sejuk x sejuk pedulik lah bkn sll dpt jumpa salji btl2 depan mata ne hahaha.. mcm2 jenis pose ambik gmbr kat situ..siap buat mini snowman lagi hahaha. Sngt enjoy kat situ, mcm dah xnak balik, biasalah org 1st time jumpa salji kan terover exited pun ada hehe..

Datang melawat Korea ne, x sah klu tak gi Korea Tradisional  Culture Center.. kat situ tourist akan di ajar mcmn nak buat 'Kimchi' mknan tradisi org korea ne, so korg ada lah sesi Kimchi class hehehe.. dan kimchi2 yg di buat oleh pelawat2 tadik sbnrnya akan dibagi kpd rumah2 anak yatim... huhu bgs org korea siap suruh pelancong dtg negara dia beramal untuk kebajikan lg hehe.. after that, korg sndri dpt try pakai pakaian tradisional korea HanBok..sesi pose mengepose lah jwbnya hahaha... smpaikan tourist guide kitaorg ne 'Jackey' dah hafal pun 1..2..3 tue juz bunyi lain skit lah (sattu..dduua..tigga) hehe. Another destinasi yg berbntuk sejarah ne National Folk Museum of Korea dan Gyeongbokgung Palace..melawat  bekas kediaman diraja zaman2 Dinasti ne hehehe..mcm2 sejarah dan cerita alkisah lah korg bleh dgr tempat yg unik dri segi rekabntuk dan unik dari segi kisah silamnya.. Berkesempatan mengalami pengalaman spt ne, on the spot kepala otak aku tringat balik scene dlm drama2 korea mcm.. Jewel in the Palace (da-jeum), Princess Hour... pengaruh drama korea kuat ne hahaha..

Erm.. terlalu byk benda yg rasa2nya klu nak post dlm entry ne, berpage-page lah jwbnya nti, pengalaman 'menjenguk' negara org spt ne mmg selama2nya xkan dilupakan.  Selain saje dtg melawat, sedikit sbyk dpt belajar dri cara hidup drg, apa yg baik untuk kita jadik kan panduan. Teringat lak ada satu babak dlm drama Winter Sonata ne (makaiihh x abis2 lagi ngn WS).. kat dlm bilik studio penyiaran skolah, Yu-jin tgh tyn Jun-Sang psl tajuk lagu yg drg tgh psng.. si hero jwb lah: First...tajuk lagu ne First..kmudian dia confess lah... 1st time skip class, 1st time holdhand pmpuan, and 1st time ajak tgk wayang... Hahaha so bagi aku konsep ne sama jer lah... sumanya bermula 1st time ke luar negara dan 1st time pegang salji..apa yg berlaku spnjang kat Korea tue sumanya bagi aku 'First Time' .. Huhu looking for next year ne plk, dah set target ne Japan!! watashi o mattekudasai ne.. sekian topik untuk membebel kali ne..gamsahabnida  =)

.p/s :
Winter Sonata aku dah tgk 8x
termasuk versi anime.. haha

>clip video yg sempat aku record.
.





 













No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...